Hoe geautomatiseerde e-mailcampagnes u kunnen helpen klanten te behouden

Leestijd: 3 minuten

Heel wat bedrijven zien emails of nieuwsbrieven tegenwoordig als een verouderde vorm van marketing; vol met smakeloze HTML-pictogrammen en spam. Gezien hoe krachtig social media marketing is geworden, hebben veel bedrijven ervoor gekozen om e-mail marketing helemaal te schrappen en in plaats daarvan hun inspanningen uitsluitend op Facebook en Instagram te concentreren.

Maar e-mailmarketing is krachtiger dan ooit tevoren. In feite ondersteunen geautomatiseerde e-mailcampagnes marketingstrategieën op een manier die sociale media en andere marketinginspanningen niet kunnen. 

Wat zijn geautomatiseerde e-mailcampagnes?

Een e-mailnieuwsbrief is een eenmalige, speciaal gemaakte e-mail die naar je mailinglijst wordt gestuurd. Een geautomatiseerde e-mailcampagne daarintegen is vrijwel hetzelfde, maar wordt ingepland om een ​​verzameling e-mails met specifieke intervallen te verzenden.

U kunt e-mails automatiseren die op bepaalde tijden en datums moeten worden verzonden of door bepaalde triggers zoals websitebezoeken of voltooide online acties. 

Waarom zou u e-mailautomatisering gebruiken?

Er is veel flexibiliteit en elke goede marketingcampagne heeft geautomatiseerde e-mails ingebouwd in hun algemene strategie.

De e-mails kunnen worden gepersonaliseerd en als ze met de juiste intervallen worden gepland, kunnen het goede incentives zijn die de lezers naar een gewenste actie leiden. Hier zijn een paar toepassingen waarmee u kunt zien waar uw marketingstrategie een beetje geautomatiseerde liefde kan gebruiken.

1. Voedt klanten via uw verkooptrechter

Door een reeks e-mails te hebben voorbereid om te reageren op de specifieke acties van prospects, kunt u hen begeleiden naar het voltooien van het exacte doel van uw campagne, of dat nu een verkoop is of een inschrijvingsformulier.

Je hebt dit misschien al in het spel gezien tijdens het online winkelen. Heb je ooit een e-mail met een verlaten winkelwagentje ontvangen waarin je wordt aangemoedigd terug te gaan en je aankoop te voltooien?

1. Toon een betere respons op klachten van klanten of prospect behoeften

Automatische e-mails laten verzenden zodra feedback is verzonden (positief of negatief) is een geweldige manier om je klanten te laten zien dat je om hen geeft. Door hen via e-mail te ontmoeten tijdens de customer journey, onderhoudt u een betere relatie met klanten en behoudt u ze langer.

Door een automatisch antwoord te laten verzenden om een ​​situatie te verspreiden, zet u ook de toon voor uw tweede actie om prospects rechtstreeks te bellen; helpen eventuele spanningen te verminderen en dit gevoel te voorkomen wanneer je ze eindelijk weer aanspreekt …

2. Zorg voor betere merkherkenning en terugroepactie

Door e-mails te laten verzenden als reactie op bepaalde acties van potentiële klanten (of klanten), wordt uw merk gemakkelijker herkend en / of teruggeroepen wanneer ze denken aan een probleem waarvan ze weten dat u er een oplossing voor kunt bieden.

Betere merkherinnering zorgt ervoor dat u het merk bent dat ze noemen zodra er een relevant probleem of vraag opkomt.

3. Verbeter relaties met uw e-maillijst

Door gepersonaliseerde en tijdige e-mails te bezorgen, laat u uw e-maillijst zien dat u met hun probleem rekening hebt gehouden.

Dit zijn slechts enkele redenen waarom geautomatiseerde e-mails meer zijn dan alleen een goed idee. Maar waar begin je?

Zo kun je een begin maken

Goede e-mail automatiseringscampagnes worden altijd ondersteund door een sterke basis die zorgvuldig is doordacht. Het is dus belangrijk dat u een goed plan opstelt hiervoor.

1. Zorg ervoor dat u over alle relevante gegevens beschikt voordat u uw e-mails opbouwt.

Door de resultaten in de hand te begrijpen, kunt u uw e-mails aanpassen aan het gedrag van uw ontvangers. Hoe meer informatie u heeft, hoe meer gegevens uw campagne zal genereren. Het heeft geen zin om in het donker een foto te maken als je kunt beginnen met de koude, harde feiten.

2. Maak een plan op basis van uw bevindingen

Na het beoordelen van alle informatie die je hebt, kun je in kaart brengen waar je e-mail naartoe moet gaan, naar wie en wanneer.

3. Organiseer uw e-mails door triggers

Nadat u uw campagne hebt gepland, bepaalt u waar en wanneer u uw e-mails wilt verzenden. Dit zullen je triggers zijn. U wilt bijvoorbeeld mogelijk bevestigingsberichten automatiseren nadat iemand zich heeft aangemeld of hun gegevens heeft geregistreerd, net als een welkomstmail. Je hebt misschien zelfs een e-mail die wordt verzonden om iemand te herinneren aan een abonnementverlenging of berichten met intervallen die alleen mensen laten zien dat je aan hen denkt  (dwz re-engagement na periodes van niet-activiteit).

4. Zoek een automatiseringssysteem dat bij u past.

De meeste systemen bieden verschillende pakketten op basis van het aantal mensen op uw e-maillijst of de diepte van inzichten die u zoekt. Gratis opties zijn meestal beschikbaar op alle systemen en dat is een geweldige optie als uw belangrijkste doel is om gewoon een e-mail te versturen.

Meten is weten

Het houdt daar niet op! De volgende stap om ervoor te zorgen dat u het meeste uit uw e-mailautomatiseringscampagne haalt, is om ervoor te zorgen dat u de resultaten meet. Door uw resultaten te bestuderen, kunt u uw inspanningen verfijnen en betere e-mails maken die betere resultaten opleveren.

Hoewel de meeste automatiseringssystemen verschillende analyseniveaus bieden om u te helpen inzichten te krijgen, geeft een systeem dat kan worden geïntegreerd met Google Analytics u betere toegang tot fundamentele cijfers die het verschil kunnen maken voor uw campagne. 

Heeft u hulp nodig bij het opzetten van een ijzersterke emailcampagne?

Onze experts helpen u graag bij het automatiseren van uw mailcampagnes of het opzetten van een converterende nieuwsbrief. Neem vandaag nog contact op met een van onze experts!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *